Rosja używa wirali, by wpływać na opinię publiczną na Zachodzie | OMV powtarza kłamstwo jamalskie w obronie Nord Stream 2 | Brytyjczycy szukają złotego środka po aferze Huawei

Pioneering Spirit buduje Nord Stream 2. Fot. Allseas
Pioneering Spirit buduje Nord Stream 2. Fot. Allseas

:CNN donosi, że Kreml finansuje funkcjonowanie trzech portali z wiralami, które zebrały miliony odwiedzin na Facebooku. Firma zablokowała je do czasu ujawnienia przez administratorów faktycznego właścicielstwa.

:Austriackie OMV powtarza tezę, że Polska krytykuje Nord Stream 2, bo chcą utrzymać przychody z przesyłu gazu rosyjskiego. To nieprawda.

:Brytyjskie służby mają wątpliwości wobec pomysłu całkowitego zakazu wykorzystywania sprzętu Huawei w sektorze telekomunikacyjnym.

:Wenezuelska PDVSA zaprzecza doniesieniom jakoby Gazprombank zamroził jej konta, o czym informował wcześniej Reuters.

Rosja używa wirali, by wpływać na opinię publiczną na Zachodzie

CNN donosi, że Kreml finansuje funkcjonowanie trzech portali z wiralami, które zebrały miliony odwiedzin na Facebooku. Firma zablokowała je do czasu ujawnienia przez administratorów faktycznego właścicielstwa.

CNN/Wojciech Jakóbik

CNN donosi, że trzy kanały wideo – Soapbox, Waste-eD i Backthen – wzbudzające duże zainteresowanie młodzieży poprzez publikację tzw. wirali, czyli treści, które ze względu na popularną treść rozprzestrzenia się w sieci z pomocą użytkowników, którzy nią się „zarażają”.

Okazuje się, że strony z pozornie niegroźną treścią zostały założone przez Maffick Media. To spółka z większościowym udziałem państwowej telewizji RT (dawniej Russia Today) oraz dziennikarza pracującego w USA, a przez to jest powiązana z rządem rosyjskim.

Facebook zawiesił funkcjonowanie tych stron, domagając się ujawnienia pełnej informacji o właścicielstwie, jako warunku przywrócenia treści do internetu. CNN przypomina, że przy użyciu grupy fałszywych użytkowników i sieci stron internetowych Rosja była w stanie wpływać na nastroje społeczne w USA promując określone poglądy.

 

OMV powtarza kłamstwo jamalskie w obronie Nord Stream 2

Austriackie OMV powtarza tezę, że Polska krytykuje Nord Stream 2, bo chcą utrzymać przychody z przesyłu gazu rosyjskiego. To nieprawda.

PRIME/Wojciech Jakóbik

Prezes OMV Reiner Seele ocenił, że Polska, podobnie jak Ukraina, krytykuje sporny projekt Nord Stream 2, bo może ją pozbawić przychodów z przesyłu gazu rosyjskiego. Obecnie dociera on do Europy, między innymi starym szlakiem ukraińskim, który może zostać zastąpiony dostawami przez nowy gazociąg, jeżeli budowa dojdzie do skutku.

– W rzeczywistości stoi za tym interes ekonomiczny związany z opłatami tranzytowymi – przekonywał Seele w Frankfurter Allgemeine Zeitung. Natomiast rozwój dostaw przez Niemcy ma tworzyć zagrożenie, że kraje wschodnioeuropejskie „nie będą mogły wymagać za wysokich stawek za przesyłu przez Gazociąg Jamalski i Drużbę”.

Ta teza była wielokrotnie dementowana przez rząd polski. – W umowie znalazł się zapis ograniczający roczne dochody spółki EuRoPol GAZ do 21 mln zł, co oznacza, że Rosjanie za darmo transportują przez Polskę na Zachód 30 mld metrów sześc. gazu. Jest to kuriozalne – tłumaczył pełnomocnik rządu ds. strategicznej infrastruktury energetycznej Piotr Naimski w wypowiedzi krytycznej wobec obecnej umowy przesyłowej. Mimo tych tłumaczeń zwolennicy projektu Nord Stream 2 i rząd rosyjski podtrzymują własną interpretację faktów.

 

Brytyjczycy szukają złotego środka po aferze Huawei

Brytyjskie służby mają wątpliwości wobec pomysłu całkowitego zakazu wykorzystywania sprzętu Huawei w sektorze telekomunikacyjnym.

Reuters/Wojciech Jakóbik

Po serii skandali szpiegowskich z udziałem Huawei rządy zachodnie rozważają zakaz współpracy z wykorzystaniem sprzętu tego największego na świecie producenta z Chin. USA wzywają sojuszników do porzucenia technologii chińskiej.

Financial Times informuje, że Wielka Brytania postanowiła obniżyć zagrożenie związane z wykorzystaniem technologii 5G pochodzenia chińskiego zamiast zakazywać wykorzystania jej w ogóle.

Wielka Brytania jest członkiem społeczności wywiadowczej Pięciu Oczu, w której znajduje się m.in. z Amerykanami. Jednocześnie to kluczowy rynek dla Huawei, na którym działa drugi, największy na świecie operator komórkowy Vodafone. Firma wstrzymała rozbudowę sieci z wykorzystaniem komponentów chińskich do wyjaśnienia sprawy.

Rzeczniczka rządu Theresy May potwierdziła, że nadal trwa „przegląd polityki względem bezpieczeństwa sieci 5G”. Rząd rozważa różne opcje i żadnej z nich jeszcze nie wybrał.

 

Chaos informacyjny wokół sektora ropy w Wenezueli

Wenezuelska PDVSA zaprzecza doniesieniom jakoby Gazprombank zamroził jej konta, o czym informował wcześniej Reuters.

Kommiersant/Wojciech Jakóbik

Takie działania banku rosyjskiego miały uchronić go przed sankcjami USA nałożonymi na PDVSA w związku z oporem starego reżimu Nicolasa Maduro w Wenezueli przed przekazaniem władzy i nadzoru nad sektorem naftowym prezydentowi tymczasowemu Juanowi Guaido.

PDVSA nazwała „fake newsami” informacje Reutersa przekazane przez anonimowe źródło, ale odmówiła dalszego komentarza w tej sprawie.

13 lutego parlament Wenezueli wyznaczył zarząd PDVSA.

 

Więcej w przeglądzie informacji BiznesAlert.pl

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s